4000 Kunstmalere
Sidste nyt gå ind på: KID.DK (Kunstnere I Danmark)
der kan I få de fleste oplysninger - hvis I har problemer med at finde ud af det så kontakt: info@kunstmaler.dk
En vurdering af jeres billeder kan i få hos Bruun & Rasmussen - KLIK
For at gøre siderne mere brugervenlige er kunstnerne
pt. delt op som følger:
Abben, Peer
Abell, Karen
Abell, Kjeld
Abelsen, Naja
Abert, Ib
Abildgaard Salting, Helle
Abrahamsen, Jens
Abrahamsen, Povl
Abrahamsson, Anette
Absalonsen, Jørgen
Adami, Valerio
Adler Petersen, Lene
Adler-Nissen, J.
Afro, D. P.
Agam, Yaacov
Agerbo, Bjarne
Agergaard, Merete
Agerup, Elonn
Agerup, Helka
Agger, Ib
Agger, Margrethe
Agger, Poul
Agnetti, Vicenzo
Ahl, C.F.
Ahlberg, Ole
Ahnfeldt-Mollerup, Merete
Ahrenskou, Knud
Alafsson, Sigurjón
Alaufesen, Hans
Albinus, Svend
Albrechtsen, Jørgen
Albrectsen, Klaus
Alechinsky, Pierre
Alexander, Ebba
Alexander, Mogens
Alexanderson, Gustav
Alfelt, Else
Alfelt, Vibeke
Algren, Svend
Alkjær, Johan
Alkærsig, Hanne
Allpass, Helle
Als, Roald
Alsing Nielsen, Peter
Alstrup, Bent
Alstrup, Visse
Alviani, Getulio
Amado, Jean
Amason, Alvin
Ammentorp, Paul Anker
Amstrup, Karsten
Anderberg, Astrid
Anderberg, Niklas
Anderberg, Tove
Anders, I.
Andersen, A.A.
Andersen, Aksel
Andersen, Asger
Andersen, Beate
Andersen, Clara
Andersen, Ebbe Bjørn
Andersen, Eric
Andersen, Eva
Andersen, Gerda Thune
Andersen, Hans August
Andersen, Hans Munck
Andersen, Hans O.
Andersen, Henning
Andersen, Henrik
Andersen, Henrik B.
Andersen, Ib
Andersen, Ib
Andersen, Ingemann
Andersen, Johannes
Andersen, Jørgen
Andersen, Karl-Peter
Andersen, Knud
Andersen, Lasse
Andersen, Lis
Andersen, Lisbeth
Andersen, Martin Erik
Andersen, Mogens
Andersen, Mogens Sigurd, *1909, maler. *27.10.1909
i Odense. Forældre: Skrædderm. Peder Kristian A.
og Betty Andersen. ~18.1.1936 i Odense med Elly Kirstine Schou
Nissen, *30.3.1911 i Svendborg, datter af bladhandler Alfred
Marius Frederik N. og Kirstine Schou.
Uddannelse:
Handelssk.; malersv.; undervisn. i tegning hos A.C. Tersløse.
Rejser og udlandsophold:
Tyskland, Schweiz, Italien 1938; Sverige, Norge, Frankrig, England
og Tunis.
Udstillinger:
Fyns Stifts Kunstforen. 1933, 1935; Da. Kunststævne, Fyns
Forum 1936; KE 1937; Germinalen 1941-42, 1944, 1948-49, 1950-51,
1955-56, 1963-64, 1966-67; Den fynske Forårsudst. 1936-39;
Kammeraterne 1951; Nyere da. Malerkunst, Fyns Stiftsmus. 1952;
Nord. Konst, Konstfören. i Norrköping m.fl. 1955;
Det fynske Kunstnersamf. 1952, 1962; Pinseudst., Engelsholm
Slot 1964. Separatudstillinger: Kunstudst. bygn., Odense 1949,
1954, 1958; talrige andre separatudst. i provinsen.
Værker:
Interiør med figur (Ved Vinduet) (1947, Trapholt); Vindue.
Sommer (1949, Aarhus Komm.); Tulipaner i vinduet (1953, Fyns
Kunstmus.); Pige der blæser sæbebobler (1956, smst.);
Havebillede (1924/1961, smst.); endvidere talrige portrætter,
bl.a. borgmester L.P. Henriksen (Odense Rådhus); borgmester
Svend Åge Andersen (Svendborg Rådhus). Udsmykninger:
Bryllupssalen, Odense Rådhus (1955- 56); Dalum Centralsk.;
Refsvindinge Sk. Bogillustrationer: Olaf Andersen: Vild Kørvel,
1946; Olaf Andersen (red.): Landet mellem Bælterne, 1945;
Cai M. Woel (red.): Landet mellem Sund og Bælt, II, 1949;
endv. bogomslag.
Biografi:
Mogens S. Andersen var blandt de mange fynske kunstnere, der
i 1930rne som efterkommere af Fynboerne udviklede en selvstændig,
moderne naturalisme. Han sluttede sig til Germinalen, der var
dannet i 1935 af en gruppe jævnaldrende kunstnere, som
her inspirerede hinanden til at finde malerisk særpræg
og styrke. A. fastholdt de nordfynske landskaber i kraftige,
ekspressionistiske billeder, der næsten kunne opfattes
som abstrakte. Med sin evne til at skildre en stemning blev
A. også en efterspurgt portrætmaler.
Litteratur:
Ib Paulsen: Fynske Kunstnerportrætter, V, 1952; Svend
Erik Møller m.fl.: Germinalen, 1964.
Andersen, Niels
Andersen, Nils
Andersen, Pia
Andersen, Poul
Andersen, Poul L.
Andersen, Søren
Andersen-Nærum, Birgit
Andersen-Nærum, Jørgen
Anderskow, John
Andersson, Inger
Andersson, Poul
Andersson, Stig L.
Andersson, Sven-Ingvar
Andersson, Thomas
Andersson, Tytte
Andersson, Ulla
Andersson, Willy
Andre, Carl
Andrea, Gerda
Andreasen, Astrid
Andreasen, Jens
Andreassen, Andrias
Andréasson, Lasse
Andresen, Asger
Andresen, Ebbe
Andresen, T.
Andresen, Uffe
Angelo, Carl Christian
Ankarfeldt, Søren
Anker, Tulla
Anne Grete
Antes, Horst
Antoft, Ernst
Antoni, Ib
Anuszkiewichz, Richard Joseph
Appel, Karel
Arakawa, Shusaku
Arbjerg Hansen, Aage
Arcangelo, Allan D'
Arctander, Philip
Arendal Senstius, Inger
Arendal Winther, Jette
Arendal, Lone
Arevad-Jacobsen, Jørgen
Arge, Thomas
Argus, Erik
Arke, Pia
Arman
Arnach, Ole
Arndt, Heike
Arnel, Thomas
Arnfred, Jens Thomas
Arnfred, Tyge
Arnoldi, Per
Artero Báez, Wistremundo
Asemota, Sunny
Askou-Jensen, Robert
Asmussen, Des
Asmussen, Erik
Aspöck, Hans
Astrup Moe, Bente
Atila
Atkinson, Terry
Atlan, Jean Michel
Aude, Bente
Augustesen, Jytte
Axelsen, Arno
Axelsson, Axel
Axelsson, Svend
Aycock, Alice
Ay-O
Bach Sørensen, Ole
Bache, Renal
Backhausen, Andreas Bent
Bacon, Francis
Baer, Jo
Bagge, Grethe
Bagger, Sofie
Bagger, Svend
Bahner, Volmer
Bahnsen, Frode
Bahnsen, Klaus
Bailum, Henry
Baj, Enrico
Bak Frederiksen, Rigmor
Bak Jensen, Per
Bak, Holger
Balle, Grete
Balle, Mogens
Balling, Jan
Balsgaard, Jane
Balth, Carel
Bang Jørgensen, Ove
Bang, Arne
Bang, Falke
Bang, Jacob
Bang, Ole
Bang, Simon
Bang, Thomas
Bannwart, Claudio
Barker, Merete
Barr, David John
Bartholdy, Knud
Bartlett, Jennifer Losch
Baruël, Jean-Jacques
Baselitz, Georg
Baslund, Helle
Basse, Jørgen S.
Bast, Ørnulf
Battaglia, Carlo
Bau, Flemming
Bau, Inge-Lise
Baumgarten, Bodo
Bay, Alfred
Bay, Gunnar
Bay, Lena
Bazaine, Jean
Bech Christensen, Keld
Bech, Helge
Bech, Poul Anker
Becher, Bernhard
Becher, Hilla
Beck, Eskild
Becker, Fr. P.
Becker, John
Becker, Kirsten
Becker, Mogens
Begtorp, Kristian
Behrens, Johan, 1904-1967, maler. *14.4.1904
i Kbh., †24.12.1967 i Gilleleje, begr. på Gilleleje
gl. Kgrd. Forældre: Forfatteren, redaktøren Carl
Johan B. og Astrid Poulsen. Ugift.
Uddannelse:
Tekn. Sk. 1919-21; Kunstakad. Kbh. (Aksel Jørgensen)
1921- 27.
Rejser og udlandsophold:
Tyskland, Italien, Frankrig 1927-28; Sverige og Norge 1931;
Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, England 1932; England
1935; Spanien 1936; Frankrig og Belgien 1937; Norge 1939; Sth.
1941.
Stipendier og udmærkelser:
Raben-Levetzau 1927; Eibeschütz' Pr. 1927; Neuhausens Pr.
1935; Emma Bærentzen 1937; Bielke 1937; Suhr 1956; Akad.
1959.
Stillinger og hverv:
Sekr. i Malende Kunstneres Sammenslutn. fra 1933.
Udstillinger:
KE 1923, 1925-31; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Den
nye Udst. 1932-33; Høstudst. 1934-35 (medstifter); Kunststævnerne
i Århus 1938, 1939 og Odense 1940; Farve og Form fra 1942
(medstifter); Charl. Forår 1944, 1946; Kunstnerforen.
af 18. Nov., 1952; Pinseudst., Engelsholm Slot 1964; Frida og
Fritz Lassens saml., Tårnby Rådhushal 1978. Separatudstillinger:
BO 1936-37, 1939, 1943; Charl.borg 1937; Den frie Udst. bygn.
1941, 1946, 1955; Århus Kunstgal. 1958; Atelierudst.,
Gilleleje 1958-59, 1961; Fyns Kunstudst.bygn. 1959.
Værker:
Interiør fra et slagtehus (1930); Stormfuld aften i Gilleleje
Havn (Neuhausens Pr., 1935); Både i Venezia (udst. 1935);
Våddragere i måneskin, Skagen (udst. 1935). Udsmykninger:
2 loftsmal. i Stærekassen (1930); vægmal. i Nørrebros
Teater (1932); i Kronborg Havbad (1936); i Hornbæk Badehotel;
i Storekro i Fredensborg; Rådhussalen i Gilleleje (1949);
dekorationer til balletten De fire temperamenter (1939, Det
kgl. Teater); endv. forsidetegn. til dagbladenes søndagstillæg.
Biografi:
Johan Behrens stammede fra en slægt af forfattere
og skuespillere, men valgte selv maleriet som udtryksform. Han
boede i Gilleleje det meste af sit liv og har malet talrige
farveglade og stemningsfulde marinemotiver herfra, kuttere på
havet i storm og stille, i gråvejr og solnedgang. På
de mange rejser var vandet og bådene ligeledes det foretrukne
motiv, men den spanske tyrefægterarena blev også
foreviget. B.s rige farveskala, der ofte manifesterede sig i
flydende tonemaleri, spænder fra sart lysegråt og
køligt flaskegrønt til krasse fanfarer i ultramarinblåt
og mønjerødt. B. har endvidere udført dekorative
lofts- og vægmalerier i en række teatre og hoteller.
Litteratur:
B.T. 4.3.1929 (Houmark); Egon Mathiesen i: Nyt Tidsskr. for
Kunstindustri, 1934, 14; Poul Uttenreitter i: Tilsk., 1935,
I, 2; Ark. M. 1937, 11; Nat. Tid. 25.1.1941 (Sig. Schultz);
30.10.1939 (samme); Berl. Tid. 29.12.1967 (nekr.).
Behrndt, Anne
Bendixen, Anette
Bendixen, Inge
Bendtsen, Folmer
Benediktsdóttir, Guðbjörg
Bengtsson, Walter
Benkert, Ernst
Bennicke, Karen
Bentsen, Andreas Peter, 1839-1914, bygmester.
*9.3.1839 i Kvanløse, †17.5.1914 i Vallekilde,
begr. smst. Døbt Bentzen. Forældre: Lærer
Georg Philip Bentzen og Ane Kirstine Jensdatter. ~1° 1.5.1874
i Ubberup med Emilie Sophie Frederikke Lavigne, *1.5.1851 i
Lynge ved Sorø, †23.5.1888 i Vallekilde, datter
af lærer Otto Christian L. og Johanne Caroline Louise
Grubb. ~2° 29.4.1890 i Ubberup med Hanne Lavigne, *23.10.1852
i Lynge, †22.10.1911 i Vallekilde, søster til forrige
hustru.
Uddannelse:
I lære hos tømrer Kruse på Krabbeslund 1857;
svend 1867; Blågårds Sem. 1861-64.
Rejser og udlandsophold:
Norge 1873.
Stillinger og hverv:
Friskolelærer hos Gunni Busck i Brøndbyvester;
ved Ernst Triers Højsk. i Vallekilde, hvor han både
var lærer og bygm. fra 1868; oprettede en særlig
håndværkerfagsk. i tilslutn. til højsk. 1877;
leder af samme til 1907.
Værker:
Ubberup Valgmenighedsk. (1872-73); Høve Valgmenighedsk.
(1879-80); håndværkersk., Vallekilde (1880); valgmenighedsk.
smst. (1882, senere omb.); Lemvig Valgmenighedsk. (1883); Balle
Valgmenighedsk. (1884); Bredsten Valgmenighedsk. (1884); Vallekilde
øvelseshus (1885, s.m. Martin Nyrop); væve- og
sløjdsk., smst. (ca. 1888).
Biografi:
Andreas Bentsen fik sin interesse for bygningskunstens historiske
dimension, mens han i 1858 arbejdede hos en møllebygger
i Roskilde. Gennem Ernst Trier, som havde været hans lærer
på Blågård, knyttedes B. senere til Vallekilde,
hvor Trier nu var forstander. Oprettelsen af en håndværkerskole
som en særlig afdeling af højskolen blev afgørende
for B. Her uddannede han mange dygtige håndværkere,
og flere benyttede han ved opførelsen af adskillige af
de i alt 11 valgmenighedskirker, han senere leverede tegninger
til. B.s første opgave som kirkebygger blev Betlehemskirken
i Ubberup nær Vallekilde, hvis grundplan han genbrugte
i andre projekter. En apsis var føjet direkte til det
rektangulære skib i øst, og ved udeladelse af et
kor skabtes der hermed direkte kontakt mellem præst og
menighed. B. benyttede også en anden karakteristisk plantype
flere gange, centralkirkebygningen med ottekantet grundplan.
Den passede godt til grundtvigianernes behov for ét fælles,
stort rum, der kunne forene præst og menighed om dåb
og nadver. Det gav samtidig B. lejlighed til vise sin særlige
interesse for tømmerkonstruktioner med taget båret
af træsøjler, f.eks. i Balle og Lemvig. Inspirationen
hertil må vel bl. a. søges i B.s studier af Ringebu
og Borgund stavkirker under Norgesrejsen 1873. Afhængigheden
af den Herholdtske retning inden for historicismen er i øvrigt
mærkbar. B.s kirker fremstår i en noget tør
romansk stil, i det ydre præget af røde maskinsten
og tagdækning med skifer. Interessen for tømmerkonstruktioner,
dels med brug af enkelte gitterfag af træ, dels med halvcirkelbuer
af sammennaglede brædder, ses også i B.s gymnastikhuse,
øvelseshuse, som han kaldte dem. De blev opført
til højskolerne. Samarbejdet med Martin Nyrop om øvelseshuset
i Vallekilde kom herefter til at påvirke B.s stil.
Værker:
Ubberup Valgmenighedsk. (1872-73); Høve Valgmenighedsk.
(1879-80); håndværkersk., Vallekilde (1880); valgmenighedsk.
smst. (1882, senere omb.); Lemvig Valgmenighedsk. (1883); Balle
Valgmenighedsk. (1884); Bredsten Valgmenighedsk. (1884); Vallekilde
øvelseshus (1885, s.m. Martin Nyrop); væve- og
sløjdsk., smst. (ca. 1888).
Litteratur:
Povl Hansen i: Fra Vallekilde Højsk., 1908-09; Fra Holbæk
Amt, 1912, 28-51 (erindr.); H.V. Clausen i: samme, 1918; J.R.
Kirkebjerg i: Højskolebl., 1927, 1387-95; Danm. Folkehøjsk.
I-II, 1939-40; Lisbet Balslev Jørgensen: Enfamiliehuset
(Danm. Ark.) 1979; samme i: Magtens Bolig (Danm. Ark.) 1980;
Nina Dahlmann Olsen i: Achitectura 8, 1986, 113-128; Ulla Kjær
og Poul Grinder-Hansen: Kirkerne i Danm. II, 1989, 136-38.
Levnedsberetn. (Ordenskap.); breve (Det kgl. Bibl.).
Bentsen, Finn
Bentzen, Merete
Bentzon, Viggo
Beres, Jerzy
Berg, Erik
Berg, Hans
Berge, Martin
Bergman, Per
Bergmann, L.
Bergsøe, Elisabeth
Bergsøe, Flemming
Bering, Claus
Bering, Ove
Bernard, Nell
Bernth, Helge
Berntsen, Carlo Haahr
Berntsen, Risse
Bertelsen, Albert
Bertelsen, Jens
Bertelsen, Osvald
Berthelsen, Anton
Berthelsen, Aron
Berthelsen, Peter
Bertini, Gianni
Bertoia, Harry
Bertram, Helge
Bertrand, Haguette Arthur
Besiakov, Salli
Beth, Rudolf
Beuys, Joseph
Beÿer, Eva
Biassoni
Bidstrup, Herluf
Bidstrup, Lena
Bigum, Martin
Bilgram, Jens
Bill, Max
Bille, Ejler
Bille, Erik
Bille, Ulla
Billgren, Ola
Binderup Jensen, Lillian
Bindesbøll, Karen Margrethe
Birch, Claes
Birch, Ole
Birck, Heidi Guthmann
Birck, Aage
Birckner, Willi
Birk, Søren
Birkebjerg, P. Larsen
Birkelund, Finn
Birkemose, Jens
Birkholm, Pia
Birkkjær, Birgit
Birnbaum, David
Bischoff, Erik
Bisgaard Sørensen
Bisgaard, Jørn Erik
Bisgaard, Karl
Bisgaard, Tony
Bishop, James
Bisp Büchert, Nanna
Bispelund Knudsen, Jørgen
Bitran, Albert
Bjarnason, Elin
Bjarrum, Claus
Bjerg Nielsen, Egon
Bjerg, Theo
Bjerke Petersen, Vilhelm
Bjerre Mikkelsen, Kirsten Ruth
Bjerre, Agnete
Bjerregaard, Bente
Bjerregaard, Karina
Bjulver, Jørgen
Bjulver, Jørgen, *1937, maler og grafiker. *17.12.1937 i Århus.
Uddannelse:
Det jyske Kunstakad. (Johs. Carstensen, Erling Frederiksen, Emil Gregersen og Ole Heerup) 1970-75; Akad. de la Grande Chaumière, Paris 1977.
Rejser og udlandsophold:
Paris 1957, 1977; Amsterdam 1960; Rom 1974; London 1975.
Stillinger og hverv:
Censor for KP 1978-79.
Udstillinger:
KP 1958, 1962, 1976; 15 kunstnere, Roldhøj Kunst 1970; Spektrum 1975-76; KE 1975-79; Mejlen 1978; Gal. Groneaux, Paris; Gal. 139, Vodskov; Nikolaj, Kbh.
Værker:
Kirken, vinter (udst. 1958); Vinterdag ved havnen (udst. 1958); Parken (udst. 1962); Portræt (udst. 1976); Krabbe (udst. 1976); grønt landskab (mal., udat.). Bogillustrationer: Jørn Bertelsen: Forstå naturen, 1979.
Biografi:
Jørgen Bjulver rejste allerede i sin tidlige ungdom rundt i Europa og sugede til sig af de mange kunstindtryk. Han lod sig specielt inspirere af den franske kunst og kunstnere som Villon og Bonnard. Som naturalist nedfældede han sine motiver i et hurtigt tempo med en fin, fortællende streg og med en farveskala i en dæmpet blød, nordisk kolorit. Han har i indgående studier skildret fugle, landskaber og kvindeportrætter. I dag gengiver han dramatiske naturoplevelser i et ny-ekspressivt form- og farvesprog.
Biografi:
Jørgen Bjulver rejste allerede i sin tidlige ungdom rundt i Europa og sugede til sig af de mange kunstindtryk. Han lod sig specielt inspirere af den franske kunst og kunstnere som Villon og Bonnard. Som naturalist nedfældede han sine motiver i et hurtigt tempo med en fin, fortællende streg og med en farveskala i en dæmpet blød, nordisk kolorit. Han har i indgående studier skildret fugle, landskaber og kvindeportrætter. I dag gengiver han dramatiske naturoplevelser i et ny-ekspressivt form- og farvesprog. |
Bjælde, Søren
Bjørklund, Poul
Bjørn, Acton
Bjørn, Anne
Bjørn, Inge
Bjørn, Ole
Bjørneboe, Agnete
Bjørn-Knudsen, K.
Bjørn-Petersen, Grethe
Blach Petersen, Knud
Black-Petersen, Mogens
Blakmar, Susanne
Blasberg, Bengt
Blask, Kujahn
Bleckner, Ross
Blegvad, Jacob
Bloch, Henrik
Bloch, Kresten
Blomberg Ranslet, Tulla
Blomqvist, Inge
Bloom, Doris
Blaabjerg, Lise
Bo, Jørgen
Bo, Lars
Bo, Morten
Boberg, Gertrud
Boberg, Jørgen
Boeck-Hansen, Kay
Boertmann, Mogens
Boesen, Viggo
Boglino, Maria
Bohn, Kirsten
Bohnen, Blythe
Bohr, Jens
Bohse, Torben
Bojesen, Bo
Bojesen, Claus
Bojesen, Frederik
Bokkenheuser, Børge
Boldsen, Jørn
Bolotowsky, Ilya
Bolt, Ove
Boltanski, Christian
Bolther, Finn Severin
Bonalumi, Agostino
Bonanno, Alfio
Bonde, Peter
Bonderup, Claus
Bonding, Ole Ejnar
Bonfils, Bo
Bongers, Jaap
Bonies, Bob
Bonifacini, Milena
Bonifacio, Alfonso
Bonnén, Peter
Bonnén, Suste
Bonnesen, H.
Bonnevie, Inge Lise
Borch, Niels
Borchsenius, K.A.
Borg, Ejnar
Borg, Jørgen
Borg, Søren
Borgen, Lars
Borgen, Steffen
Borges, Harald
Born, Flemming
Bornebusch, Gehrdt
Bornefeld, Julie
Borregaard, Eduard
Borring, Per
Borup, Ingeborg
Borup, Peder
Boruszek, Lea
Boserup, Karl-Heinz
Bové Reintoft, Ester
Bovin, Amy
Bovin, Birthe
Bovin, Karl
Bovin, Mette
Bovin, Sven
Boxer, Stanley
Boye Rasmussen, Max
Boye, Georg
Boye, Preben
Boysen, R. Rostrup
Brabcová, Julie
Brahe, Henrik
Bramsnæs, Annelise
Brande, Marlie
Brandes, Peter
Brandes, Sonia
Brandstrup, Finn
Brandstrup-Jensen, Ole
Brandt, Cai D.H.
Brandt, Erik
Brandt, Eva
Brandt, Troels
Brasch, Anders
Brask, Jørgen
Brauge, Anne-Marie
Braun, Ib
Brecht, George
Bredsdorff, Niels
Bredsdorff, Peter
Bredstrup, Annette
Bredstrup, Stig
Bredtved, Michael
Bregenhøj, Torben
Breit
Bremer, Claus
Brems, Bodil
Bretton-Meyer, David
Breyen, Mogens
Brinch, Jes
Brink, Hanne
Brittasius, Agnete
Brix, Annette
Brix, Hardy
Bro Pedersen, Frits
Broager, Ole
Brochmann, Odd
Brockdorff, Hermann
Brockdorff, Victor
Broe, Georg
Brogård, Knud
Brogaard, Peter
Bromann, Jørn
Brunberg, Håkan
Brunoe, Søren, 1916-1994, maler og billedhugger.
*17.1 1916 i Kbh.,†31.5.1994. Forældre: Skuespiller,
senere forretningsmand Aage B. og Ellen Bolette Johanne Jansen.
Ugift.
Uddannelse:
Student Gl. Hell.; Tekn. Sk. i Odense; P. Rostrup Bøyesens
Malersk. 1942-50; senere André Lhôtes akad. i Paris.
Udstillinger:
KE 1943. Separatudstillinger: Orlogsmus. 1993; Anneberg 1993
(skitser og tinfig.).
Værker:
Linieskibet Dannebrogs endeligt 1710 (1965, Orlogsmus., B.s
eneste historiske motiv); skibsportrætter på Handels-
og Søfartsmus. og Orlogsmus.
Biografi:
Søren Brunoe har fortrinsvis malet søstykker og
specialiserede sig fra 1950erne i portrætter af nybygninger
for adskillige københavnske rederier. B. blev i 1961
uofficielt anerkendt som den danske flådes maler. B. fik
adgang til Holmen, gik om bord, var med på togter og leverede
portrætter af flådens fartøjer, også
til officerer og menige efter bestilling. Stilen er naturalistisk
med et impressionistisk anstrøg, den blå farve
dominerer. Skibsportrætterne er i almindelighed i olie
på lærred, friere maritime motiver er ofte tegnet.
Litteratur:
Hanne Poulsen: Danske Skibsportrætmalere, 1985.
Brusgaard, Anet
Brusse, Mark
Bruun Hansen, Claus
Bruun Jacobsen, Poul
Bruun Jespersen, Aage
Bruun Nielsen, Niels Peter
Bruun, Andreas
Bruun, Edith Sonne
Bruun, Henrik
Bruun, Henrik (Buster)
Bruun, Niels
Bruun, Palle
Bruun, Peer
Bruun, Susse
Bruun, Thomas
Bruun-Møller, Anders
Bruzelius, Frits
Brüel, Max
Brüel, Otto
Brügger, Ane
Brynjolf, Jørgen
Brøchner-Nielsen, A.
Brøgger, Stig
Brøndum Sørensen, Peder
Brøndum, Birger
Brønnum, Jette
Braase, Ib
Braase, Ragna
Bubenik, Gernot
Buch, Henrik
Buch, Hugo Arne
Buch, Jørgen
Buchhave, Alice
Buchwald, Howard
Buchwald, Michael
Buhl, Jan
Buhl, Niels
Buhl, Ole
Bunk, Holger
Buras, Maria
Burchhardt, Tony
Burgess, Lowry
Burgy, Donald
Burmand, Per
Burns, Ronald
Burton, Scott
Bury, Pol
Bülow-Møller, Grethe
Bystrup, Erik
Byström, Ellen
Bæch, Johannes
Bäck, Veli Yngve Paivio
Bækhøj, Poul
Bærskog, Edel
Bærtling, Olle
Bødtker-Næss, Bodil
Bødtkjer Hansen, Mikael
Bøe, Andreas
Bøgelund
Bøggild, Mogens
Bøggild-Andersen, Hans Osvald
Bøgh, Vilh.
Böhling-Petersen, Harald
Böhm, Hartmut
Böhrnsen Jensen, Viggo
Bøjer, Knud
Børge, Bertel
Börgen, Kai
Börjeson, Birgitte
Börjeson, Hans
Böttzauw, Erik
Baagøe, Per
Baagøe-Nielsen, Otto
Baaring, Maggi
Calderara, Antonio
Calle, Sophie
Campbell, Christina
Cane, Louis
Carlsen, Finn
Carlsen, Peter S.
Carlsen, Vilhelm
Carnwath, Squeak
Carstensen, Claus
Carstensen, Johannes
Carton, Jean-Maurice
Cassinari, Bruno
Castellani, Enrico
Cederdorff, Paul
Cervera, Carmen
César
Chadwick, Lynn
Challié, Jean Laurent
Cheung, Wai Ling
Chillida, Eduardo
Chlanda, Marek
Choumoff, Alexander
Christensen, A.
Christensen, Chr.
Christensen, Chresten
Christensen, Dan
Christensen, Dan
Christensen, Ellen
Christensen, Erasmus
Christensen, Erik
Christensen, Erik (Spjæt)
Christensen, Fru ingeniør T.
Christensen, Gay
Christensen, Helge
Christensen, Ingrid
Christensen, Jan Chr.M.
Christensen, John Sparre
Christensen, Kai
Christensen, Karin Høj
Christensen, Kirsten
Christensen, Knud
Christensen, Knud Erik
Christensen, Markan
Christensen, Ole
Christensen, Petter
Christensen, Povl
Christensen, Steinar
Christensen, Torben
Christensen, V.J.
Christensson, Paul
Christensson, Poul
Christiansen, Børge
Christiansen, Edwin
Christiansen, Hans Ole
Christiansen, Henning
Christiansen, Jan
Christiansen, Jesper
Christiansen, Kai E.
Christiansen, Oda
Christiansen, Ole
Christiansen, Rasmus, 1863-1940, maler og
tegner. *13.2.1863 i Bjertrup, †11.11. 1940 i Kbh. (urne
på Vestre Kgrd). I kirkebog: Kristjansen. Forældre:
Gårdejer Kristjan Pedersen og Karen Marie Rasmusdatter.
~3.7. 1903 i Kbh. med Herdis Sahlertz, *13.11.1879 på
Skt. Hans Hosp. ved Roskilde, †26.8.1969 i Kbh., datter
af kapt., insp. Christopher Severin S. og Agnes Nicolowna Kemp.
Uddannelse:
Malerlære, Århus 1877-81 (svend med bronzemed.);
dimitt. Tekn. Sk., Århus 1881; Kunstakad. Kbh. 1881-82;
Kunstnernes Studiesk. (Laurits Tuxen og P.S. Krøyer)
1883-85.
Rejser og udlandsophold:
Berlin, Dresden (s.m. Vilhelm Hammershøi) og Prag 1885;
Paris 1889; Holland, Belgien, Paris (s.m. Emil Hannover) 1893-94;
Rouen, London 1894; sørejse over Middelhavet til Sortehavet
1896; England 1897-98; Tyskland, Schweiz, Italien 1902; Berlin,
Lübeck, Hamburg 1906; Norditalien 1913.
Stipendier og udmærkelser:
Årsmed. 1 1922; Serdin Hansens Pr. 1933.
Stillinger og hverv:
Tegner ved Politiken 1898-1915; næstfmd. for Kunstnersamf.
1917-23, best.fmd. fra 1925; medl. af udst.kom. ved Charl.borg
1920-23; best.fmd. for Kunstnerhjemmet 1936-40.
Udstillinger:
Dec.udst. 1883; Charl. Forår 1884-1940; Nord. Kunstudst.,
Kbh. 1888; verdensudst., Paris 1889, 1900; Moderne da. Kunst,
Kunstforen. 1890; Høstudst., Kleis, Kbh. 1892; Kleis'
Kunsthdl. 1895; Nord. Kunst-Ausst., Lübeck 1896; Kunstnernes
Studieskole Udst. 1896; Raadhusudst, Kbh. 1901; KE 1904-05,
1908-11, 1913; Landsudst., Århus 1909; Den baltiske udst.,
Malmö 1914; Kunstnergaven, Charl.borg 1921; Charl. Eft.
1922, 1928, 1938; Kunstnerforen. af 18. November, 1942; La Garde
Royale Danoise pendant 300 Ans, Det da. Hus, Paris 1959; Randersbilleder
1750-1940, Randers Kunstmus. 1983; Chr. IV og Europa, Aarhus
Kunstmus. 1988. Separatudstillinger: Den frie Udst. bygn. 1913,
1919.
Værker:
Gammel fisker fra Hardanger Fjord (1883, debut); Dreng leger
med katte (1883, Varde Mus.); Hestemarked på Store Torv
i Århus (1885, Nordjyll. Kunstmus.); Feltartilleri i gallop,
motiv fra bakkerne ved Århus (1887); Den fortabte søn
hos svinene (1888); Møde på landevejen (1889, tidl.
Storstrøms Kunstmus.); Gråbroget jysk tyr (1891);
Sommerdag ved fjorden. Mariager (1899); Portrætgruppe
i en have (1907); Badende drenge (1908); Christian Xs første
militærparade på Rosenborg Eksercerplads (1913);
Fra et dyrskue, hingsten præsenteres (1920); Ungkvæg
i fold ved Hjarbæk Fjord (1922, Trapholt); Dragon Niels
Kjeldsens kamp med preussiske husarer 28. febr. 1864 (1932,
Mus. på Koldinghus, gent. ca. 1932 i Give-Egnens Mus.);
Middagsro på egnen ved Hjarbæk Fjord (1938); En
jysk herremand i panser og plade (Mus. på Sønderborg
Slot). Tegninger: Laurits Tuxens Modelskole på Halmtorvet
(1883, Fr.borgmus.); Selvportræt (1886, smst.); endv.
tegn. og grafik i Kbh. Bymus., Kobberstiksaml., Teatermus.,
Vejle Kunstmus., Roskilde Mus.; tegninger i bogform: Vagtparaden
trækker op, 1895; Masker fra Det kgl. Teater, Dagmarteatret,
Folketeatret og Kasino, 1900. Illustrationer: H.P. Holst: Den
lille Hornblæser, 1894; Jule-Album, 1895; Victor Hansen:
Vore Søhelte, 1898.
Biografi:
Rasmus Christiansen var blandt de kunstnere, der i begyndelsen
af 1880erne udvandrede fra Kunstakademiet for at tilslutte sig
den mere tidssvarende undervisning på Kunstnernes Studieskole.
Her blev C. elev af Laurits Tuxen, som han senere assisterede
ved udarbejdelsen af dennes store royale scenerier. På
Tuxens Dronning Victorias Jubilæumsbillede (1897-98) malede
han et større antal heste. Bortset fra portrætmaleriet,
som han dyrkede lejlighedsvis, er C. især kendt for sine
dyremalerier, som regel med det jyske landskab som baggrund,
og tillige for sine skildringer af militærliv, ofte med
anekdotisk indhold. Det karakteristiske ved C.s maleri er, at
han langt ind i det 20. århundrede holdt fast ved en solid,
naturalistisk malemåde, baseret på grundige naturstudier.
En lang årrække ernærede C. sig som bladtegner
ved Politiken (1898-1915). Gennem sine teatertegninger her og
de karikaturer, han leverede til Klods-Hans og Blæksprutten,
placerede han sig som en af pionererne inden for dansk dagbladstegning.
C. virkede desuden som bogillustrator og udformede bl.a. til
skoleundervisning nogle anskuelsestavler, der fik stor udbredelse.
Litteratur:
Th.Munch i: Gads da. Magasin 1906-07, 772-78; Berl.Tid. 11.1.1913
(C.A. Been); Pol. kronik 18.1.1913 (N. Lützhöft);
R.C. i: Samleren 1928, 5-9, 39-44 (erindr.); Nat.tid. 12.11.1940
(S. Schultz); Johan Rohde: Den frie Udst. gennem 50 Aar, 1942;
S. Danneskjold-Samsøe: I kunstens tjeneste, 1953; H.P.
Rohde (udg.): Emil Hannover. Erindr. fra Barndom og Ungdom,
1966; Margaretha Rossholm: Sagan i nord. sekelskiftekonst, 1974;
Jens Fr. Nørbæk i: Bogvennen, 1974; H.E. Nørregård-
Nielsen: Avisens Håndskrift, 1983; V. Stybe: Fra billedark
til billedbog, 1983; Frans Lasson: Sophus Claussen og hans kreds,
1984; L. Svanholm: Laurits Tuxen, 1990; B. Scavenius: Den frie
Udst. gennem 100 år, 1991. Auktion: 1940 (dødsbo).
Christiansen, Thue
Christo
Christoffersen, Agner
Christoffersen, Frede
Christoffersen, Helge
Christoffersen, Henry
Christoffersen, Uffe
Christoforou, John
Chryssa
Civa, Dan
Claisse, Génevieve
Clante, Charlotte
Clante, Henry
Clareboudt, Jean
Clausen, Erik
Clausen, Ernst
Clausen, Eva
Clausen, Finn
Clausen, Henri, *1909, maler. *26.11.1909 i
Kbh. Døbt Henry Jacob C. Forældre: Gårdejer
Pieter Geertzen Bacher og dameskrædder Marie Christine
Clausen. ~med NN. Ægteskabet opl.
Uddannelse:
Dekorationsmaler.
Rejser og udlandsophold:
Mallorca og Ibiza 1934, 1937; Italien 1937-38, 1965-66; bopæl
i Schweiz fra 1959.
Stillinger og hverv:
Dek.firma Atelier 1009, s.m. Henry Adler, 1924- 28.
Udstillinger:
Separatudstillinger: Kunsthallen, Kbh. 1934; Mus. Rath, Genève
1965; Kunstforen. for Vestfyn, Sulegården, Assens 1967;
Direccion general de Bellas Artes, Madrid 1968; Skovgaard Mus.
1971-72, 1974, 1977; Skive Mus. 1972, 1979; H.C. Ölgemälde
1964-1974, Städt. Reiss-Mus., Mannheim 1974; Holstebro
Kunstmus. 1975; Rubin & Magnussen, Kbh. 1977; Gal. d'Arte
Contemporanea, Milano 1977; Allen County Mus., Lima, Ohio 1981;
Gal. Skagen 1990; endv. en lang rk. udst. i Europa og USA.
Værker:
Havnebillede, Ibiza (udst. 1933); Vandbærere, Casablanca
(udst. 1933); Campo dei fiori, Rom (1966); Lac Léman
(1963); Saint Livres (1964); Scala ved Amalfi (1964); Strand
ved Venedig (1972); Provence-landskab (1974); repr. i Statsmin.,
Reykjavík; Statsgal., Direccion general de bellas Artes,
Spanien; Mus. d'arte Contemporanea, Jugoslavien.
Biografi:
Henri Clausens kunstneriske virke har fortrinsvis fundet sted
i udlandet, og allerede 1930rnes malerier, akvareller og tegninger,
fra bl.a. Marokko og de Baleariske øer, giver indtryk
af evnen til at indfange og finde det væsentlige i fremmede
miljøers landskaber, arkitektur, gadeliv, parkanlæg,
havne etc. Det er kendetegnende for C.s billeder generelt, at
alt på billedfladen holdes i en stram komposition og en
enkel, i nogle billeder næsten monokrom farveholdning.
I andre dominerer komplementærfarverne grøn/rød
eller kolde grønne og blå toner, der brydes af
gule, orange og røde kulører med en nærmest
fosforescerende virkning. Det er sollyset, der får landskabets,
arkitekturens og figurernes farveflader til at stå frem,
ofte med hvide konturer mod de mørke skyggeflader. C.s
summariske motivopfattelse og klare formsprog har, med sine
fremmedartede inspirationskilder og sit ofte provokerende farvesyn,
forbindelse med ekspressionismen, især fauvismen.
Litteratur:
Pol. 17.12.1933; 19.9.1975; Dag. Nyheder 23.12.1933; Nordsjæll.
Soc.-Dem. 16.5.1960; Berl. Aften. 15.1.1965; 18.3.1966; 9.4.1968;
29.3.1971; Georges Peillex i: H.C., Sulegården, Assens
1967; H. Ditzel i: H.C., Skovgaard Mus. 1971; Berl. Tid. 26.9.1974;
16.9.1975; 15.11.1977.
Clausen, Johanne From
Clausen, Margrethe
Clausen, Pernille
Clement, Krass
Clementsen, Jens
Clemmensen, Ebbe
Clemmensen, Karen
Clemmesen, Erik
Close, Chuck
Cock-Clausen, Bo
Cock-Clausen, Søren
Cohrt, Erik
Cole, Max
Colin, Paul
Collaro, Viera
Collings, Chuck
Constant
Convad, Annalise
Corcoran, Austin
Corneille
Cornell, Joseph
Couzijn, Wessel
Cragg, Tony
Cramer-Møller, Johannes
Cronhammar, Ingvar
Cucchi, Enzo
Cullberg, Erland
Cunningham-Cole, Carl
Currie, Ken
Dahl, Peer Lorentz
Dahl, Waldemar Sefland
Dahl, Aage Sakarias
Dahlgren, Peter
Dahlgård Larsen, Kristian
Dahlin, Dorte
Dahlmann Olsen, Ivar
Dahlmann Olsen, Robert
Dahn, Walter
Dalberg, Erik
Dalgas, Vibeke
Dali, Jórun í
Dali, Salvador
Dall, Harald
Dall, Holger
Dall, Jens
Dalsgaard, Peter
Dalsgaard, Sven
Dam Kærgaard, Jo
Dam, Aske
Dam, Ena
Dam, Knud
Dam, Mona
Dam, Niels Jørgen
Dam, Paul
Damgaard Henriksen, Erik
Damgaard, Annette
Damgård, Bodil
Damgård-Sørensen, Henning
Damm, Per, *1929, maler og tegner.
Uddannelse:
Kunstakad. Kbh. (William Scharff) 1954.
Rejser og udlandsophold:
Studierejser til Frankrig, Spanien, Grækenland, Italien,
Egypten, Norge, Færøerne, Sverige, England.Stipendier
og udmærkelser:
Hielmstierne-Rosencrone 1964; Carlsons Legat 1965; Aug. Schiøtt
1965.
Udstillinger:
KE 1957-58, 1961; KP 1961; Spiren 1962-65, 1968-69; Charl. Forår
1962-66, 1968-70, 1972-73, 1978; 2 x 140 billedkunstnere, Nikolaj,
Kbh. 1973; Den frie Udst. 1978; Færø-inspirationer,
Vejen Kunstmus. 1982. Separatudstillinger: Den frie Udst. bygn.
1960, 1966-67, 1975; Vejle Kunstmus. 1971; Henning Larsens Kunsthdl.,
Kbh. 1972; Gal. Knabro, Kbh. 1987.
Værker:
Sandsbygd (udst. 1964, Stat. Kunstfond).
Biografi:
Per Damms malerier og tegninger tager udgangspunkt i bl.a. landskaber,
bymiljøer og havnepartier. I de tidlige billeder kombineres
en håndfast, summarisk holdning til stoffet med dynamiske,
ekspressive træk som brede penselstrøg og kontureringer.
I arbejder fra Færøerne angives landskabets linier
distanceret, modstillet den stoflige virkning i husenes bredt
skraverede masser i motivets forgrund. I de seneste værker
dominerer en løsere, mere skitserende form.
Litteratur:
Pol. 11.1.1966; 3.4.1967; Berl.Tid. 25.2.1971; 24.11.1972.
Dan, Lars
Danelund, Svend
Danielsen, Pele
Danielsen, Steffan
Danielsen, Tom
Dannerfjord, W.
Dannesboe, Harry
Daugaard, Allan
Daugaard, Christian
Daugaard, Villy
David, Anthon A.
Davidsen, John
Davie, Alan
Deacon, Richard
Debois, Inger Lut
Debois, Jette
Debois, Sven
Debre, Olivier
Defert, Maxime
Degett, Karen
Degn Johansson, Inge
Dehlholm, Kirsten
Dekkers, Ad
Deleuran, Alex
Deleuran, Claus
Deleuran, Otto
Delprat, Hélène
Demartini, Hugo
Denning, Ken
Depledge, Julian
Detlefsen, Lasse
Deurs, Lone van
Dewasne, Jean
Deyrolle, Jean
Dibbets, Jean
Dich Abrahamsen, Leise
Didriksen, Mogens
Diedrichsen, Ulla
Diemer, Gudrun
Diemer, Rikke
Dietman, Erik
Dietz, Orla
Diller, Burgoyne
Dine, Jim
Dirckinck Holmfeld, Kjeld
Disler, Martin
Dissing, Hans
Dissing, Kirsten
Dissing, Vif
Dithmer, Mogens
Ditlefsen, Gunner
Ditzel, Harald
Dogançay, Burhan
Dohm, Peter
Dokoupil, Jiri Georg
Dolven, Anne Katrine
Dombrovska Larsen, Lidija
Donati, Enrico
Dormann, G.
Dossi, Ugo
Dotremont, Christian
Doucet, Jacques
Dragsdal, Gerda
Dragset, Ingar
Dragshøj, Therese
Drejer Nielsen, Lasse
Drews, K.
Dreyer, Trine
Duart, Angel
Duarté, José
Dubuffet, Jean
Duckert, Henriette
Due, Knud
Due, Lars
Dueholm Jessen, Edith
Dueholm Jessen, Robert
Duelund Mortensen, Peder
Duelund Mortensen, Robert
Dufour, Kirsten
Dufour, Ole
Dybbro, Scherning
Dybbroe, Ole
Dybris, Freddie
Dyhrberg, John
Dührkop, Johannes
Dyrberg-Petersen, Emil
Dyrbye-Skovsted, Johannes
Dyreborg, Palle
Dysted, Alma
Døssing, Willy
Daastrup, Flemming
Tilbage
Til forsiden |